Inspiratie

Ik werk op basis van een thema. Reizen, culturen, onrecht,  en teksten kunnen aanleiding zijn om  keramische werken te maken. Vooral de werkwijze van de Indianen in New-Mexico maakte veel indruk. Ik kreeg steeds meer respect voor het materiaal klei.  Israël, Jordanië, Turkije en Indonesië maakten dat de essentie van mystiek meer aandacht kreeg. Door bezoeken aan Slowakije ontstonden de tombalen met thema’s vrijheid, geweld en onrecht. Het huidige werk heeft het thema “geworteld zijn’ daarvoor is de boom een mooi symbool. Aan een mooie vorm wil ik meer toevoegen. In de loop der jaren is de keuze van mijn thema bijna mijn levensboek geworden.

Ria Pastoorria

was gedurende 20 jaar lid van het Kunsthuis, Kollektief Eper Kunstenaars (KEK).
Richtte een kunstuitleen op in de provincie Gelderland.
Werkt met trainers samen. (een kleiopdracht kan helderheid geven)
Werkt in opdracht. (herinnering- en vieringobjecten)
Geeft lessen en workshops (oa.raku stoken) in eigen atelier
Exposeert in binnen en buitenland.
Is lid van de Nederlandse Vakgroep Keramisten NVK .

Opleiding

Na een brede scholing op- kunstzinnig gebied besluit Ria een keuze te maken. Serieus werken met klei  en opleiding begint in 1975 in het atelier van Margot Spiegel-Kraemer in Den Haag. Dit is voor Ria P. het begin om te ontdekken hoeveel mogelijkheden klei biedt. Het vraagt om meer kennis en verdieping, een vakopleiding in Groningen volgt. Daar wordt aandacht besteed aan handvorm, draaien, boetseren en het glazuren. Beeldhouwlessen worden bij Thomas Rodr en Alex de Vilder voortgezet. Workshops in New-Mexico, Frankrijk en Nederland zijn een bron van inspiratie.